Home HotBooks Visitors'book Links Satsang Agenda India Spainproject Tibet
Een fascinerende reis door het leven van Osho en de beweging rondom hem
Een ontdekkingreis door de wereld van Osho, zijn leven, het onstaan van de ashram in Poona en de opbouw van Rajneeshpuram in Amerika.
Wat trok mensen als Ramses Shaffy en Jan Foudraine naar Poona? Wat zei de pers erover? Hoe legden filmmakers het vast? Hoe kijken we terug op die tijd? Wat heeft het teweeg gebracht? Daarover gaat het Osho Filmfestival in november in Amsterdam. Wie was Osho? voor de één een duivel, voor de ander een spirituele Einstein. Alle kanten worden in het festival belicht.
Bhagwan Shree Rajneesh, later OSHO genaamd is één van de meest intrigerende en controversiele mensen van de 20e eeuw. De belangstelling voor hem is niet verminderd, integendeel. Dat blijkt onder andere uit de opvallende verkoop van zijn boeken, waarvan er in 2005 wereldwijd vier miljoen exemplaren werden verkocht.
Films in twee zalen, meditatie in de derde zaal.
Het filmprogramma biedt: Historische films en unieke documentaires over Osho, de ashram in Poona, India en Rajneeshpuram in de U.S.A. van diverse cineasten. Schokkende beelden uit therapiegroepen in Poona en machtsmisbruik in Rajneeshpuram. Nederlandstalige documentaires. De meeste films zijn Nederlands ondertiteld - Grootbeeld via beamer.
- klik hier voor alle info, met foto's, over de films en documentaires.
- Lezingen van Osho over zeer actuele onderwerpen als terrorisme en mensenrechten, verder: relaties, sex enz.
Meditatieprogramma met uitleg van de meditaties
- Programma overzicht per dagPraktische info: zie hieronder
- Zondagmiddag: Lezing van Amrito (Jan Foudraine) " De betekenis van Osho."
- Osho meditaties zoals Kundalini, Nataraj, Nadabrahma, lachmeditatie enz.
- Saturday Night Party met DJ Shanto van Nataraj, heerlijk dansend de nacht in.
- Korte muziek optredens in het cafe van Prem Johannes
- Stands van diverse organisaties, Osho Publikaties, St. Vrienden van Osho e.d.
Plaats: Mirror Centre, ter Gouwstraat 3, Amsterdam -Oost, op de binnenplaats van het Muiderpoortstation.
Eten en drinken. In het centrum is een café, je kunt er de hele dag broodjes, salades en soep krijgen.
Toegang:
Hele festival 35 euro. Vrijdagavond 10. Zaterdag 20 na 18.00 uur 15, en na 21.00 uur 10 euro.
Zondag 15 euro, na 18.00 uur 10 euro
Er zijn nog voldoende kaarten aan de zaal beschikbaar.
Vrijdag 17 november, 18.00- 23.00. Zaterdag 13.00- 02.00. Zondag 13.00- 23.00 uur
Bereikbaarheid
Trein: De treinen stoppen voor de deur, één halte vanaf A'dam CS. Op het Muiderpoortstation splitsen de treinen vanaf A'dam CS in de richtingen Amstelstation en Diemen/Weesp. Het centrum bevindt op de binnenplaats die door die splitsing ontstaat.
Tram: 3 - 7 - 10 - 14 Bus: 15 - 22 - 37 - 39 - 59 - 77 - 120 - 126 - 245
Auto: A10/E35 afslag S-113 Middenweg richting Oost gedurende 2,5 km. Voor spoorviaduct rechtsaf Polderweg. Na 800 meter linksaf Nic. de Roeverstraat. Na 200 meter ben je er. Parkeren: laag tarief, na 19.00 gratis, genoeg parkeerruimte achter het centrum.
Love and meditation.
Love is the feminine way and meditation is the masculine way.
Meditation means the capacity to be absolutely alone, and love means the capacity to be absolutely together.
Love means rejoicing relatedness; meditation means rejoicing solitude, aloneness.
Both do the same work, because on both the paths the ego disappears. "Osho"
Films óver Osho:
Er wordt o.a. een documentaire vertoond over zijn leven, met interviews met collega's aan de universiteit waar hij doceerde. Ze bespreken zijn voor India ongebruikelijk open houding tegenover seksualiteit 'van seks naar hoger bewustzijn', waar ook Osho's arts Amrito op ingaat.
Er is een film die laat zien hoe Osho's dagelijks leven eruit zag en het leven in de leefgemeenschap in Poona (India).
De films gaan ook over de leefgemeenschap van Osho in Oregon (USA) en alle controverses die optreden tussen de 'allochtone' en 'autochtone' bevolking.
Ook wordt de VPRO film 'De meester en het echte leven' getoond voor hen die hem op de tv hebben gemist.
Er is ook een documentaire over wat er gebeurde toen Osho stierf. Daarnaast zijn er video opnamen van interviews met Bhagwan door de Internationale pers, waarin hij vragen beantwoordt van journalisten die hem voorleggen over zijn seksuele leven, waarom in de organisatie in de commune vrouwen een hoofdrol spelen, en waarin hij vragen beantwoordt over zijn kleding en de Rolls Royce's enz.
Alle lezingen zijn in het Nederlands ondertiteld en duren ongeveer een uur.
All lectures in English, Dutch subtitles.
Hedendaags Terrorisme
De angst voor terrorisme in Europa groeit. Staat die groei ergens voor? Wat gebeurt er op dit ogenblik eigenlijk in de maatschappij? Osho analyseert in zijn antwoord op deze vragen de hedendaagse samenleving en de opbouw van agressie die plaats vindt en die vervolgens een uitweg zoekt in geweld en oorlog. Hoe terrorisme te voorkomen? Wat zijn de oorzaken? Osho gaat in op de vraag in hoeverre kerkelijke leiders en politici hiervoor verantwoordelijk zijn en wat afzonderlijke individuen kunnen doen om zichzelf van de neiging tot terrorisme in iedereen aanwezig - te bevrijden.
(Beyond Psychology. Terrorism is in Your Unconsciousness) Ned. ondertiteld.
Love beyond words. The three fears.
Veeresh the founder and director from the Humaniversity in Egmond aan Zee asked Osho about three fears he meets in deep therapy:
The fear of going crazy
The fear of deeep sexual orgasm.
The fear of death.
Osho explains that all three fears come through conditioning, by having your roots taken away by society, through making people dependent and by making sex wrong.
( Picture: a Christian documentary about Osho depicts Osho as someone who ruled his commune though fear!!) Ned. ondertiteld.
Een Nieuwe Verklaring over de Rechten van de Mens
In een van zijn toespraken bestempelde Osho de in 1948 door de Verenigde Naties aangenomen Universele Verklaring van de Rechten van de Mens als hypocriet. In die toespraak veegt hij de vloer aan met kerkelijke leiders, politici en superrijken: zij houden een werkelijke vooruitgang van de mensheid tegen. Zij houden vormen van menselijk samenleven in stand die er de oorzaak van zijn dat geen enkele samenleving op aarde het predikaat 'beschaafd' verdient. Het gezamenlijk verleden van de mensheid kent alleen oorlog en slachtingen, hebzucht en afgunst.
Zijn alle mensen gelijk, zoals de Universele Verklaring beweert? Of is dat een leugen? Zijn vrouwen, de helft van de wereldbevolking, werkelijk vrij, zoals de Verklaring dat formuleert? Geen discirminatie op grond van religie, zo is te lezen, maar de werkelijkheid laat zien dat godsdiensten alleen maar heviger in onderlinge concurrentie verwikkeld zijn. Er bestaat een internationale rechtsorde? Of is integendeel het recht van het militair sterkste land de regel? Pure hypocrisie, een mythe, een zoethoudertje, zo luidt Osho's oordeel over deze Universele Verklaring.
Kort daarna werd hem gevraagd of hij een Nieuwe Verklaring kon opstellen, waarin zijn eigen visie op de rechten van de mens vastgelegd werd.
In zijn antwoord gaat Osho kernachtig in op 10 fundamentele aspecten die volgens hem het kader vormen waarbinnen de mens in de toekomst een werkelijk beschaafde samenleving kan opbouwen. Hij betrekt daarbij o.a. de houding die dan aangenomen moet worden tegenover leven en dood, opvoeding en vrijheid. Ook geeft hij aan dat één aarde ook één wereldregering nodig heeft, en gaat hij in op het verschil is tussen democratie en meritocratie.
(Sermons in Stone. Human Rights for The New Man) Ned. ondertiteld.
Osho over opvoeding: Help je Kind Bescherm het tegen Jezelf!
Iemand stelt Osho de vraag 'Hoe moet je een kind laten opgroeien zonder de mogelijkheden die het van nature heeft te verstoren?' Osho begint zijn antwoord met aan te geven dat elk helpen verkeerd is. Een kind heeft steun en liefde nodig, maar geen hulp, want waar bestaat die hulp in de praktijk uit? Is dat in feite niet een kind beladen met alles wat uit het geconditioneerde verleden van zijn ouders komt? Osho illustreert dit aan de hand van een aantal voorbeelden uit de diverse culturen op aarde, waarbij o.a. besnijdenis en Godsbeelden ter sprake komen, evenals de houding van Gandhi tegenover inenting. Het is een geweldig karwei, een bijna onmogelijke taak, aldus Osho, om kinderen te beschermen tegen geestelijke leiders, leraren, opvoeders en ouders bescherm je kind dus tegen jezelf! En dan moet, na twee cirkels van zeven jaar, de derde cirkel nog komen: het kind ontdekt sexualiteit! Osho besluit zijn toespraak met aan te geven hoe de volgende cirkels van zeven jaar in een mensenleven verlopen als het leven op een natuurlijke manier geleefd wordt.
(From Darkness to Light #3 Help Your Child Protect Him From Yourself) Ned. ondertiteld.
Letting go of sex en: Alleen Iemand die Mediteert Leert zijn Totale Wezen Kennen
In de Rigveda is te lezen 'Laat van alle kanten edele gedachten tot ons komen'. 'Bent u het daarmee eens?' Deze vraag grijpt Osho aan om in te gaan op de vraag of er wel terecht een onderscheid gemaakt kan worden tussen edele en onedele gedachten. En hoe zit het eigenlijk precies met de Rigvrda en de schrijvers ervan? Waren het werkelijk verlichte mensen of is wat zij schreven in feite een mooie buitenkant met een oppervlakkige religieuze inhoud? Osho is in dit opzicht uiterst lritisch op India's verleden.
Een tweede vraag luidt: 'Wat is authentieke en oprechte vriendelijkheid?' Deze vraag heeft de nodige implicaties, zo blijkt uit Osho's antwoord. Als je eerst beseft wat de begrippen vriendschap, liefde en authenticiteit inhouden, pas dan zul je gaan begrijpen wat vriendelijkheid is, en waarom vriendelijkheid nooit in zijn tegendeel kan veranderen.
Een derde vraag luidt: 'Is sex voor mij al voorbij? Ik ben pas 31 jaar, maar het lijkt wel of sex me verlaten heeft.' In zijn antwoord gaat Osho in op de relatie tussen sex en meditatie. Speelt leeftijd daarbij een rol? Kun je op jonge leeftijd al 'oud en wijs' zijn? Hoe en wanneer verdwijnt sex om plaats te maken voor een diepergaande bevrediging?
(Satyam Shivam Sundaram. Only The Meditator Comes to Know His Whole Being) Ned. ondertiteld.
Dankbaar jegens Het Bestaan
'Het lijkt wel of u vanaf uw geboorte altijd al Verlicht bent geweest. Of kende U de eerste 20 jaar van Uw leven ook lijden?' Zo luidt een vraag die aan Osho gesteld werd. 'Ik was niet Verlicht bij mijn geboorte', zo begint Osho zijn antwoord, 'maar wel bijna Verlicht'. Hij werkt het begrip 'vertrouwen op het bestaan' uit, en gaat in op de manier waarop Jezus in dit verband zijn kruisdood onderging. Osho vertelt ook over zijn strijd als jongen met de directeur van de lagere school, met wie hij een confrontatie kreeg over het wel of niet meedoen aan een gebed tot Ganeshwar. Ook aan het kiezen van een fotograaf voor het maken van een klassefoto zitten principiele kanten, zo blijkt. Ook de hilarische ontmoeting met het hoofd van de Faculteit Psychologie van de Universiteit van Varanasi komt ter sprake. Osho's manier van leven, zo leert deze toespraak, doet je begrijpen waarom hij dit antwoord besluit met de woorden: 'Ja, het is inderdaad waar dat ik als bijna Verlicht geboren werd'.
Een tweede vraag gaat over de assertieve manier waarop Osho met journalisten praat, terwijl de vraagsteller zelf eigenlijk bang voor mensen is. 'Is er naar blijven kijken het enige wat ik kan doen?' Osho legt uit waar het probleem van de vraagsteller ligt, en betrekt daarbij de wens van iedereen om altijd maar aardig gevonden te willen worden, een goed imago te willen handhaven. Osho vertelt hoe de Minister van Onderwijs reageerde toen hij solliciteerde naar een baan als professor aan de Universiteit, en hoe hij omging met de vereiste aanbevelingsbrief. Tenslotte zet hij uiteen hoe de vraagsteller een eigen autoriteit kan ontwikkelen.
(The Path of The Mystic #9 Grateful to Existence.) Ned. ondertiteld.
Vastgeroeste Gewoontes. Kun je Verlichting cultiveren?
Zo ja, wat betekent dat dan? Iedere Verlichte heeft zijn eigen karaktertrekken. Osho gaat in op de rol van de Meester en vertelt over Gurdjieff's ideeën over de menselijke geest en de bouw van onze hersenen. Waar bevindt zich de zetel van onze gewoontes? We zijn vaak het slachtoffer van onze traagheid en vergeetachtigheid. Moet Verlichting misschien beschermd worden tegen al onze ellendige gewoontes? Osho gaat in op de relatie tussen Verlichting en de manier waarop ons denkmechanisme daar mee om moet leren gaan.
Dan vraagt Maneesha: Is er een relatie tussen bewustzijn en de instinctieve waakzaamheid waar de mens ooit op moest vertrouwen wilde hij kunnen overleven? Osho beantwoordt haar vraag. Dan volgen enkele grappen, de gibberish-meditatie, de stilte, het getuige zijn .
(Isan: No Footprints in the Blue Sky#2 Inertia of Habit)
Geen voetsporen in de blauwe hemel. Diep Graafwerk; over verlichting, het vinden van een meester, humor.
Deze toespraak is het begin van een nieuwe serie lezingen van Osho over Zen: over Isan, een groot Meester, die 'geen voetsporen in de blauwe hemel' achterliet. Hij geeft enkele biografische bijzonderheden, waaronder hoe Isan zijn eigen Meester vond. Door het optreden van die Meester werd Isan plotseling verlicht. Osho vertelt dan iets over het verschijnsel Verlichting, hoe ook daarin steeds dieper te gaan.
Dan stelt Maneesha haar vraag: Hoe kan het dat Verlichten, net als vogels, geen voetsporen nalaten, terwijl ze ons na zoveel eeuwen toch nog steeds raken? Osho legt dat uit, en besluit zijn toepraak niet alleen met het vertellen van enkele grappen, maar gaat ook in op de psychologie die achter het maken van grappen schuiltgaat, waarbij hij speciaal enkele punten uit de geschiedenis van het Joodse volk aanroert. Dan volgen de gibberish-meditatie, de stilte, het getuige zijn.
(Isan: No Footprints in the Blue Sky#1 Dig Deep) Ned. ondertiteld.
Minder is Meer: psychologie, meditatie, creativiteit, psycho analyze en Zen Boeddhisme
Na een korte bespreking van het verschil in werkterrein van psychologie (Ken Wilber) en meditatie, gaat Osho in op de vraag waar het centrum van iemands levensenergie zich bevindt. En is hier, zo lijkt het, een discrepantie tussen Mantak Chia (Tao-Yoga) en Zen? Osho legt uit waar het in de kern van de zaak om draait.
Is creativiteit, zo vraagt vervolgens iemand, eigenlijk alleen maar een uiting van het menselijk onvermogen om stil te zsitten en niets te doen? Osho laat zien dat er in feite twee soorten creativiteit zijn, waarbij hij Gurdjieffs benadering betrekt, evenals de bouw van de Taj Mahal en de bouw van de Piramiden in Egypte.
Na de bespreking van een sutra van Zen-meester Shuhei stelt Maneesha een vraag over het essay dat Erich Fromm schreef: 'Psycho-analysis and Zen-Buddhism'. Osho gaat in op de foutieve vooronderstellingen waar Fromm in dit essay van uitgaat. Dan volgen enkele grappen, de gibberish, de stilte, het getuige zijn.
(The Zen Manifesto 10 The Less You Are the More You Are) Ned. ondertiteld.Sammasati The Zen Manifesto.The Last Word. Het Laatste Woord
Dit is de allerlaatste toespraak die Osho hield. Is het pad van Zen een harde en eenzame weg (zoals bepaalde boeken laten zien) of is het een vreugdevol en speels pad? En hoe verhoudt Zen zich tot kunst en creativiteit? En wat is Zazen eigenlijk? Osho beantwoordt deze vragen, voordat hij commentaar geeft op een sutra over Zenmeester Tozan Ryokai. Dan stelt Maneesha haar vraag, over Karl Jaspers. Uit Osho 's antwoord blijkt dat Karl Jaspers een groot filosoof is, maar beslist geen Meester. Dan vertelt Osho enkele grappen, dan volgt de gibberish, de stilte, het getuige zijn..Dan spreekt Osho zijn laatste woorden tot zijn sannyasins: 'Sammasati - Vergeet nooit dat jullie Boeddha's zijn!' The Zen Manifesto#11 Sammasati The Last Word
Het Zen Manifest (The Zen Manifesto. The Disappearance in Anatta)
'De tijd is rijp voor een Zen-Manifest' Zo begint Osho deze toespraak en hij legt uit dat m.n. het Westen Zen nog steeds vanuit het denken benadert. Hij schildert hoe de Theosofische Beweging een uiterst intelligente man als J. Krishnamurti in feite verhinderde een Boeddha te worden, en hoe U.G. Krishnamurti eigenlijk niets anders doet dan J. Krishnamurti napraten. Osho kondigt aan de wereld duidelijk te willen maken dat Zen niets met 'denken' te maken heeft en dat, wil het ego kunnen vallen, dat dan ook en dat is tegen het zere been van alle godsdiensten ook het begrip God het veld moet ruimen. D.T. Suzuki bracht Zen naar het Westen Hij was een groot geleerde, maar geen Zen-meester. Hij had veel succes, want het Christendom loopt op zijn laatse benen en hij vulde een grote leegte bij de Westerse intelligentsia. Maar de nieuwe religie die hij bracht bleef een concept, ging niet dieper. Osho geeft dan commentaar op een sutra van Zen-meester Tanka Tennen en Osho werkt zijn Manifest uit door dieper in te gaan op de vraag waarom zoveel Westerse intellectuelen zich met Zen bezig gingen houden, en of de uitspraak van Suzuki, dat je Zen met blote handen vast moet grijpen, terecht is. Dan volgen enkele grappen, de gibberish, de stilte, het getuige zijn .
Meditatie De Springplank naar de Kern van je Zijn (Meditation Jumping Board to Your Being )
Osho begint het antwoord op de hem gestelde vraag 'Wat is meditatie?' met de opmerking dat meditatie de kern is van alles waar hij zich voor inspant. Het is de baarmoeder waaruit de nieuwe religie geboren zal gaan worden. Maar het is heel moeilijk om in woorden te vatten wat meditatie eigenlijk is. Toch weet Osho in deze toespraak de inhoud van het begrip meditatie scherp te omlijnen, het te onderscheiden van concentratie (iets dat je bewustzijn vernauwt) en van contemplatie, iets dat in feite een filosofische methode is.
Het is mogelijk aldus Osho, om een directe connectie met het bestaan te hebben. Bemiddelaars, zoals kerkelijke leiders, zijn niet nodig. Wat is dan het geheim van meditatie? En waar leidt het toe? Met het antwoord op die vragen besluit Osho deze toespraak. From Misery to Enlightenment #2