Door Prembuddha
'Namaskar, welcome
to satsang.'
Aan het woord is Samarpan. De plaats is Leela, het Osho Meditatie
Centrum te Hengelo.
'Satsang, vervolgt hij, is where we hang out with the truth.
It is not a serious affair. It is about having fun together and
telling the truth about who you really are."
ls ik de pantoffels
zie waarop hij is komen binnenlopen begrijp ik waarom het plaatselijke
blad de satsangs beschreef als: 'Huisman verkondigt de Waarheid.'
Na een korte inleiding begint het spel van vraag en antwoord.
Ik raak geboeid door zijn antwoorden en voel de authenticiteit
ervan. Het zijn vragen over meditatie, problemen in relaties.
'De truc is te accepteren wat het leven je geeft en dat goed
te gebruiken.' zegt hij als eerste reactie op de vele vragen.
Omgeven door foto's van verlichte geesten als Ramana, Poonjaji
en Osho beantwoordt hij met veel geduld vraag na vraag. En er
is plezier, hij heeft een goed gevoel voor humor.
Na afloop van de satsang rookt Samarpan samen met enkele bezoekers
van de avond op het plein voor het centrum een sigaretje. Heel
gewoon als ieder ander, enige pretentie of guru trip lijken hem
vreemd. Een beetje verlegen poseert hij voor een foto.
Samarpan: 'Ik ben in Amerika in een katholiek gezin opgegroeid.
Dat vond ik prima, ik ging zelfs voor priester studeren op het
seminarie. Het was mooi cadeau, ik werd zo bevrijd van m'n familie
en leefde in een vredige omgeving. Het enige probleem was dat
seks er absoluut taboe was. De kerk zelf vond ik prettig, ik
hield ervan 's ochtends vroeg naar de mis te gaan. Toch heb ik
het seminarie verlaten en ben geen priester geworden omdat ik
er niet in slaagde celibatair te zijn. Met de seksuele moraal
van de kerk was ik het totaal oneens. Nadat ik het seminarie
had verlaten ben ik in het begin jaren zestig heel gewoon getrouwd.
We kregen in vijf jaar tijd vier kinderen. M'n huwelijk hield
niet zo lang stand, ik had teveel interesse in andere vrouwen.
Later heb ik nog wel geprobeerd contact te krijgen met m'n kinderen
maar er was van hun kant geen interesse. Na wat ik mijn ontwaken
noem heb ik geen contact meer met ze. In feite heb ik nu honderden
kinderen, diegenen die de waarheid willen horen.
Be Here Now
Door m'n zus
ontdekte ik andere dingen dan die ik in mijn katholieke opvoeding
had geleerd. Door haar ging ik een boek van Ram Das lezen: 'Be
Here Now,' het inspireerde me. Dat was in de jaren 70, ik hing
toen zo'n vijf jaar lang de hippy uit. Ik woonde destijds in
het zuiden van Californië, in Ventura Country. Om van te
leven handelde ik ondertussen in onroerend goed. In die tijd
ging ik ook weer studeren, ik maakte een studie als counselor
af. M'n vriendin was sekstherapeute en samen ontdekten we de
boeken van Osho. Het boek Tantra was precies het juiste boek
voor me, elke bladzijde was een nieuwe openbaring. Het werd m'n
bijbel en ik droeg het altijd met me mee. Ik las er dagelijks
in en voelde me vaak in bliss. In die tijd had ik een diepe spirituele
ervaring. M'n toenmalige vriendin was een echte dopie, zij rookte
vaak marihuana. Samen rookten we op een keer wat goede stuff
en ik kwam terecht in een toestand van loslaten, niets doen,
meegaan met de energie. Ik had een satori, een ervaring van verlichting.
Het was nacht maar ik kon zien alsof het dag was, alles was helder.
Plotseling wist ik alles. Ik voelde me totaal high. Een paar
weken lang bleef die ervaring bij me. Natuurlijk wilde ik die
ervaring daarna weer terug, maar dat duurde jaren. Ik hoorde
Osho zeggen 'Vergeet het maar, het was alleen een ervaring.'
Ook ging ik in die tijd naar Krishnamurti in Ohai. Daar ontmoette
ik sannyasins. In het begin had ik veel weerstand tegen het oranje
van de sannyasins gevoeld.
Sannyas
Maar hun levenstijl
met veel huggen, lachen en plezier trok me aan. Ik voelde dat
ik mijn familie had gevonden en schreef Osho om sannyas te nemen.
Zo rondom 1980 moet dat geweest zijn schat ik, ik ben nooit zo
goed met jaartallen. M'n leven veranderde daardoor totaal. Direkt
ben ik een paar maanden in Geeta, een Osho centrum, gaan wonen.
Na het eerste grote festival in Rajneeshpuram, de grote commune
van Osho in Oregon, heb ik toen mijn eigen huis opengesteld voor
sanyassins. En zoals altijd was ik druk met allerlei vrouwen
in de weer. Op dat gebied had ik een slechte reputatie. Maar
de geruchten die er over mij rondgingen waren wat mij betreft
beter dan m'n werkelijkheid. Na het tweede grote festival in
Rajneeshpuram ben ik op de ranch gaan wonen. Dat was een fantastische
plek voor me. Ik ben daar tot het einde gebleven. Alle rotzooi
aan het eind heeft me nooit geraakt, ik voelde me er niet bij
betrokken. Wel was ik blij toen te vertrekken. Een jaar later
verhuisde ik naar Santa Fe in New Mexico, een leuk klein stadje
in het midden van de woestijn. En trouwde er met een sannyasin.
Ze wilde met me trouwen dus waarom niet. We trouwden in een zen
klooster en het huwelijk werd door een zen priesteres gesloten.
We waren bij elkaar om elkaar te helpen te ontwaken, dat was
duidelijk.
Ontmoeting met Gangaji
Door m'n vrouw
ben ik ook in contact gekomen met Gangaji, een verlichte vrouw,
een sanyasin van Poonjaji. Iemand had mijn vrouw een tape gegeven
met een lezing van Gangaji gegeven en zo begon mijn connectie
met haar. Ik ging vaak naar de satsang met Gangaji, het hielp
me en ik vond het prettig. Wat zij zei herkende ik als waarheid.
Bij haar kwam ik steeds in een hele diepe stilte terecht. Het
begon me dwars te zitten dat ik niet altijd in die stilte kon
zijn. Steeds als ik met haar in satsang was voelde ik die stilte.
Maar in het dagelijkse leven raakte ik gelijk weer helemaal met
m'n mind geïdentificeerd. In een retraite die ik met haar
deed zei dat ze dat het niet moeilijk is in die stilte te blijven.
'Je moet voor de volle honderd procent je eigen dingen loslaten,
je dromen, alles, negenennegentig procent is niet voldoende.
En het is mogelijk', zei ze. Ik wist niet hoe ik dat zou moeten
doen maar ik deed het desondanks. We hebben daar toen samen hartelijk
om gelachen. Als je een ervaring van waarheid hebt weet je niet
of dat uiteindelijk een mooie herinnering wordt of dat je zo
koppig als ik in die staat blijft.
Loslaten
Poonjaji zegt
daarover dat je als een rots moet zijn, zonder enige beweging.
Altijd als de oude mind weer in beeld komt kijk ik of het enige
realiteit heeft. En als ik goed kijk zie ik dat het niet echt
is, dat het geen realiteit heeft. Zo sterven de oude programma's,
door ernaar te kijken, door er licht op te laten schijnen. Ik
ben door vele lagen van conditioneringen heen gegaan. Elk ervan
heb ik direct onder ogen gezien, de pijn ervan gevoeld en het
dan laten oplossen. Ik bouwde een groot vuur in mezelf en gooide
daar alles wat ik maar kon vinden in, m'n depressies, m'n dromen,
mijn overtuigingen. En dan zocht ik om er nog meer in te gooien.
Toen ik naar Samarpan zocht om hem in het vuur te gooien moest
ik ontzettend lachen want ik zag dat hij nooit heeft bestaan.
Daarna heb ik hem ook nooit meer teruggevonden. Ik vind nu niets
meer, niemand, nergens. En dat maakt het leven erg simpel. In
die tijd hoorde ik dat Gangaji een nieuwe caretaker voor het
retraitecentrum nodig had. Ik wilde in de haar buurt blijven
en bood haar aan caretaker te worden. Toen ik dat aan Gangaji
vertelde was ze verrukt. Maar het is nooit gebeurd, de mensen
die op het centrum werkten wilden uiteindelijk blijven dus bleven
ze. Ik liet toen alles los en wist absoluut niet hoe mijn leven
verder zou gaan. In die leegte werd me duidelijk dat ik satsang
moest gaan geven. God vertelde het me, het Zelf vertelde het
me, de innerlijke meester, de satguru. Ik kan ook zeggen dat
ik het me zelf vertelde, alles is één tenslotte.
Het werd duidelijk voor me dat ik de rest van mijn leven alleen
maar de waarheid wilde verspreiden. Ik wist echter helemaal niet
in wat voor vorm. Het werd echter min of meer voor me geregeld.
Satsang
Mijn vrouw bracht
me naar Duitsland en organiseerde daar satsangs voor me. Dat
was begin 96, inmiddels meer dan twee jaar geleden. Mijn vrouw
kwam in Duitsland een andere man tegen en ging daar mee vandoor.
Ik ging door hele intense gevoelens heen. We zijn toen met z'n
drieën bij elkaar gaan zitten en hebben elkaar de waarheid
verteld, zonder elkaar te beschuldigen. Ik ervoer de pijn van
dat hele gebeuren rechtstreeks. In de kern van die pijn ontdekte
ik de vrijheid. Het hele leven is een test. Het is niet zo dat
je je een keer overgeeft en dan is het gebeurd, het houdt nooit
op. Elke dag biedt de gelegenheid om terug te vallen of met de
waarheid te blijven. In Frankfurt ben met Isaac Shapiro in contact
gekomen. Die raadde me aan om naar Poonjaji in Lucknow te gaan.
Dat heb ik gedaan, ik ben er twee en een halve maand gebleven.
Het was een groot cadeau, er is me in die tijd d veel duidelijk
geworden en oude wonden in me werden geheeld. Ook werden veel
zaken over Osho me helder, ik had over hem toch een aantal misvattingen.
Je zou kunnen zeggen dat ik Osho toen in India heb ontmoet, evenals
Jezus.
Poonjaji was zo'n gewoon mens, zo normaal. Osho was groter dan
het leven zelf en een enorme showman. Na India ben ik weer teruggekeerd
naar Duitsland, ik geef er nu regelmatig satsang. Satsang geven
is mijn opdracht en het is m'n leven geworden. Ik deel wat ik
gevonden heb.'
Gepubliceerd in Connection
magazine 1997.
|