INHOUD:
-De spelers van het spel:
De Meesters
De sannyasins
-Religie en wetenschap
-Meditatie, het alcemische proces
-De meditatietechnieken
-Therapie
-Het oranje, de franje en de pers
-De misverstanden
-Bhagwan als weldoener
-De sekspret
-En nu?
De Spelers van het spel - De Meesters Eeuwenlang zijn er mensen geweest die het existentiële antwoord hebben gevonden op de vraag: Wie ben ik? Enkele namen van mensen die het antwoord gevonden hebben zijn ons bekend: Zarathustra, Krishna, Mozes, Boeddha, Patanjali, Lao Tze, Kabir, Meera, Mohammed, Mahavir, Socrates, Gurdjieff, Meher Baba, Krishnamurti. Een naam die we in ieder geval allemaal kennen is Jezus Christus. Voor velen is Jezus nog steeds de enige weg. In zeker opzicht is Jezus inderdaad de enige weg net zoals Boeddha de enige weg is. De enige weg is de weg van innerlijke transformatie; de innerlijke revolutie is de enige revolutie the bevrijding kan brengen. De mensen die de waarheid hebben gevonden, hebben ons door de eeuwen heen toegeroepen dat de wezenlijke bevrijding, het Koninkrijk der Hemelen, Nirvana, Moksha, alleen diep in ons zelf te vinden is. Het gaat erom het Christus-bewustzijn, het Boeddha-bewustzijn in onszelf te vinden. Ieder van ons is een potentiële Boeddha, een potentiële Christus, zegt Bhagwan, het is onze kern. De boodschap van de verlichte meesters is door de eeuwen heen vrijwel verloren gegaan. Talloze godsdiensten zijn ontstaan en bestaan nog. De vormen bestaan nog, maar de inhoud is verdwenen. De godsdienstige mens vindt zijn veiligheid in de kerk, gelooft in de zin van bet leven, hangt een bepaalde moraal aan, die hij met religie verwart, bidt tot een zelfgeschapen god, heeft zijn zekerheden en blijft bij al dit moois zelf buiten schot. Alleen in kleine groepen wordt de levende
inhoud van de religies nog doorgegeven: het chassidisme binnen
het jodendom, het soefisme dat uit de islam ontstond en sommige
mystieke stromingen in het christendom. De godsdiensten gingen
door de loop van de eeuwen veel functies vervullen, behalve hun
oorspronkelijke. En in plaats van bevrijding brachten ze vaak
onderdrukking en levensvijandige leren. Het Meesterspel - De Sannyasins De sannyasin is degene die op zoek gaat
naar het onbekende, naar god, naar zijn werkelijke zelf. Dat is niet de inhoud die Bhagwan aan
sannyas geeft. 'Leef in de wereld, maar wees niet van deze wereld",
zegt hij. Zijn 'leer' is niet levensvijandig maar levensbevestigend.
In 1970 begon Bhagwan zoekers in te wijden
in sannyas. Op dit moment zijn er over de hele wereld verspreid
zo'n honderdduizend sannyasins. De meeste ervan leven in de Westerse
geindustrialliseerde landen en in India en Japan. Maar desondanks
vinden we ook in Kenya, de Filippijnen of Brazilië een Rajneesh
Meditatie Centrum. Zelfs in Rusland is een klein aantal sannyasins,
maar ze bestaan daar ondergronds. De vrijheid die Bhagwan biedt
is zelfs voor het Westen bedreigend, laat staan voor een land
als Rusland, dat zijn inwoners vrijwel geen enkele vrijheid toestaat. Religie en Moderne Wetenschap Voor wie al het gepraat over hoger bewustzijn
en verlichting maar onzin vindt, is het interessant eens te kijken
wat de wetenschap ons op dit gebied te bieden heeft. Maar ook de wetenschap verruimt haar grenzen en de dode fragmentarische benadering van de kosmos kan niet langer standhouden. De negentiende eeuwse natuurwetenschappelijke benadering heeft de kosmos tot een raderwerk gereduceerd. Deze opvatting wordt nu vanuit de wetenschap zelf doorbroken. De mechanisch-reductionistische benadering maakt langzaam plaats voor een holistisch-organische visie. Er zijn drie vormen van kennen: één
via proefondervindelijk onderzoek, één via logica,
redenatie en één via directe ervaring van de werkelijkheid.
De mystici, de verlichte meesters, claimen altijd dat zij de
werkelijkheid direct en op een manier, die ruimte en tijd overschrijdt,
kunnen ervaren. Zij zien het hele universum in een zandkorrel
of in een roos. Vanuit die andere dimensie spreken zij over de
werkelijkheid. Maar taal is in die dimensie in feite onbruikbaar.
Hoe kun je over één spreken als twee niet bestaat?
Het staat gelijk aan met witte verf op een witte muur schrijven. Het Oosten heeft al millennia lang een
even diepgaande kennis over het bewustzijn als wij over de buitenwereld.
Een Patanjali is binnen die Oosterse geesteswetenschappen een
Einstein. Op exacte wijze beschrijft hij hoe men toegang en kennis
kan verkrijgen tot geestelijke gebieden. Patanjali is een uitzondering;
verlichte meesters plegen zich vaker uit te drukken in poëzie
dan in exacte procesbeschrijvingen. Meditatie, Het Alchemische Proces Meditatief gaan leven betekent bewuster
worden van elk moment; het water voelen als je onder de douche
staat, proeven wat je eet. Meditatie is geen zweverige bezigheid.
Zelfs het roken van een sigaret kan meditatie zijn als je het
bewust, met volledige aandacht doet. Meditatie is ook de omkering
van een proces, van naar buiten gericht zijn tot naar binnen
kijken Als je meditatief wordt, ga je in de eerste plaats naar
jezelf kijken, je kijkt naar wat er in jou gebeurt, b.v. naar
de woede die in je is. Of je kijkt naar de pijn die je voelt
als iemand je beledigt. Bhagwans Meditatietechnieken Bhagwan heeft een hele reeks meditatietechnieken ontwikkeld die gericht zijn op de huidige Westerse mens. Hij zegt dat we zoveel woede, pijn, verdriet en angst meedragen, dat we, voor we aan meditatie kunnen toekomen, eerst grote schoonmaak moeten houden. Een deel van de meditaties heeft dan ook een therapeutisch-kathartisch karakter. De dynamische meditatie vormt de basis van die technieken. De eerste tien minuten ervan zijn werkelijk moordend: tien minuten chaotisch en zo snel mogelijk door de neus ademen met de nadruk op de uitademing. Die geforceerde ademhaling is een zeer rechtstreekse aanval op ons lichaamspantser. Zij maakt allerlei onderdrukte en onverwerkte gevoelens los. In de volgende tien minuten kunnen die er door huilen, schreeuwen, op kussens slaan, of wat dan ook, worden uitgegooid. De vierde fase van de meditatie is het echt meditatieve deel: tien minuten onbeweeglijk staan en toeschouwer zijn bij alles wat er in je gebeurt. Meditatie is iets dat we in het Westen vrijwel niet terugvinden. Het christendom (door Bhagwan 'kruisigdom' genoemd, omdat Christus is vergeten en het op het kruis, het lijden, gefixeerd is) leert ons de weg van de liefde. Beide wegen, meditatie en liefde, zijn eenzijdig. Liefde, medeleven, zonder meditatie, zonder bewustheid brengt ellende, zegt Bhagwan. Meditatie zonder liefde kan ertoe leiden dat een monnik zit te mediteren, terwijl er naast hem mensen sterven van de honger. Meditatie en liefde is de religie van de toekomst, zegt Bhagwan. Het is tevens een synthese tussen Oost en West. Meditatie is een alchemisch proces. Onze
energie manifesteert zich in allerlei gevoelens, liefde, haat,
blijheid, pijn, angst, het is steeds dezelfde energie, die zich
in een andere vorm openbaart. Gevoelens zijn subtiele daden,
we creëren onze eigen gevoelens, maar we zijn zo onbewust,
dat we niet weten hoe we dat doen, laat staan dat we er meester
over zijn. Door meditatie, door bewust te worden wat er in je
gebeurt en daarnaar te kijken zonder te oordelen over alles wat
je aantreft is het mogelijk de energie van bijvoorbeeld pijn
een andere richting te geven, te transformeren tot liefde of
extase. De werkelijke alchemisten waren op zoek naar het innerlijke goud, hun pogingen metalen om te zetten in goud waren alleen maar symbolisch. Doordat Bhagwan door dat innerlijke transformatieproces is heengegaan, is er om hem heen een heel sterk energieveld, heeft hij een heel andere uitstraling dan 'onverlichte' mensen. Satsang, het zijn in de aanwezigheid van een meester, wordt in het Oosten altijd als een belangrijke transformerende kracht gezien.
Onze maatschappij produceert heel wat kapabele monteurs, leraren, secretaressen af. Opvoeding en onderwijs zouden het kind echter hulp moeten bieden om zijn eigen mogelijkheden te ontwikkelen. Wat gebeurt is echter dat het kind vanaf zijn geboorte in een mal wordt geperst die functioneel is voor onze maatschappij. Bhagwan zegt dat alle revoluties gefaald
hebben omdat de werkelijke exploitatie niet economisch of politiek
is maar psychologisch. De politieke en economische veranderingen
vinden aan de oppervlakte plaats, maar in de diepte blijft de
structuur hetzelfde, het individu wordt psychologisch uitgebuit.
"Psychologische exploitatie houdt in dat niemand wordt toegestaan
zichzelf te zijn. Dat niemand wordt geaccepteerd zoals hij of
zij is" zegt Bhagwan. Ons zo competent aan de maatschappelijke
werkelijkheid aangepaste ego is zo onecht, het De therapiegroepen zoals die in het Westen
zijn ontwikkeld, helpen je bewust te zijn van alles dat binnenin
je gilt, alles dat onderdrukt en verkracht is. De meeste mensen
in het Westen hebben zich aangepast, maar de prijs van die aanpassing
is hoog. De prijs is halfdood door het leven gaan. In Bhagwan's ashram zijn ongeveer alle
mogelijkheden die groeigroepen ons bieden om weer een beetje
heel en levend te worden bij elkaar gebracht. Elke vorm van therapie
die je maar bedenken kan, van de eeuwenoude acupunctuur tot rolfing
en Esalen massage, van zazen, vipassana tot encounter en bio-energetica
is er te vinden. Een aantal van de meest gevoelige en bekwame
therapeuten uit de hele wereld erkennen in Bhagwan de grootste
heelmeester en werken onder zijn bezieling. "Therapie is
een functie van liefde, zegt Bhagwan. Liefde is de uiteindelijke
genezende kracht. Het Oranje, de Franje en de Pers Een Duitse krant stelde vast dat Bhagwan na de paus en Khomeiny als religieuze leider het meest in de publiciteit is. 'Wat heb ik gedaan om in een dergelijk gezelschap geplaatst te worden", vroeg Bhagwan zicb daarop af. Wat mij betreft liggen de zaken eenvoudig. Werkelijke religie is in het westen vrijwel verdwenen en de pers is niet in staat onderscheid te maken tussen politici die zich bedienen van de een of andere godsdienstige filosofie en werkelijk religieuze mensen zoals Bhagwan. Niemand weet in feite raad met wat er rondom Bhagwan gebeurt. De gebruikelijke kaders, waarin gebeurtenissen en personen normaal worden geplaatst, schieten tekort. Het inzicht ontbreekt om het gebeuren als puur religieus te kunnen herkennen. Doordat de journalisten het niet kunnen plaatsen, ontstaan de vreemdste artikelen. En ik moet toegeven: Bhagwan maakt het hun niet gemakkelijk; hij voldoet zeer bewust aan geen van de clichés die we van een nieuwe Christus verwachten. Alleen wie inziet dat Bhagwan een levende Boeddha is, omringd door zijn sannyasins en enig begrip van dat soort zaken heeft, kan wat licht op het gebeuren werpen. In de ashram in Poona hing een prikbord waar dagelijks allerlei artikelen die in de wereldpers verschenen, werden opgeprikt. Het bord was voor mij een dagelijkse bron van pret over alle onzin, en machteloosheid en pijn over alle beschuldigingen en verdachtmakingen, die er geschreven werden. Om maar eens op te noemen: de ashram
is uitgemaakt voor een dekmantel van de CIA, een broeinest van
internationale spionage, een seksparadijs, een centrum van narcoticahandel
en prostitutie. Bhagwan zelf is uitgemaakt voor de duivel, een
moderne Raspoetin, de antichrist, seksgoeroe, een handige oplichter
en een gevaarlijke fascist. Een Engelse krant wist te melden
dat Bhagwan had verboden dat vrouwen slipjes droegen, om maar
iets leukers te noemen. De Misverstanden Zoals eerder gezegd is het grote en fundamentele
probleem dat veelal de kennis en het inzicht ontbreken om te
kunnen zien wat de werkelijke happening is een verlichte
meester met zijn sannyasins - en dat de gebruikelijke criteria
voor beoordeling van gemeenschappen en sociale systemen daardoor
niet bruikbaar Dit onbegrip, komt beslist niet uit een
bepaalde hoek. Zo ziet Roel van Duijn er een terugval in na bevrijding
van de jaren zestig, de behoefte aan autoriteit. Die angst voor
nieuwe sterke gevaarlijke leiders is niet onterecht. In een wereld
die in deze eeuw inderdaad een Hitler, Stalin en een Jonestown
heeft meegemaakt, en waarin veel mensen dagelijks lijden onder
barbaarse dictaturen, is het zaak op je hoede te zijn. Bhagwan Als Weldoener Een christelijke conditionering is dat
iemand die een Christus, een Boeddha is, tegelijkertijd een charitatieve
instelling hoort te zijn. Nu leven Boeddha's nooit naar onze
verwachtingen en Bhagwan is geen weldoener voor de armen geworden.
Bhagwan De Sekspret Onze cultuur is door seks geobsedeerd - dat weet iedereen onderhand wel. En er zijn mensen, die flink uitspatten in Poona, klitskletsklandere, van het ene bed in het andere. Door de eeuwenlange onderdrukking op dat gebied zijn er nu mensen die naar de andere kant doorslaan. "Dat is mijn schuld niet", zegt Bhagwan, maar de schuld van de priesters en politici, van diegenen die die onderdrukking hebben bewerkstelligd". Iemand die jaren lang gevast heeft, moet meestal ook eerst doorslaan naar de andere kant voor het eten weer zijn natuurlijke plaats in het leven heeft gekregen. Het klimaat in de ashram is dan ook veel minder seksueel dan waar dan ook in het Westen; seks heeft zijn natuurlijke plaats teruggekregen. Omdat Bhagwan op een hoop punten niet
voldoet aan onze ideeen hoe een Christus zich hoort te gedragen,
is hij zeer bedreigend. Hij bedreigt veel van onze Westerse waarden,
hij is bedreigend voor alle traditioneel gelovigen, die hun zekerheden
en houvast in hun godsdienst hebben gevonden. En inderdaad: wie
houvast zoekt, kan beter gewoon godsdienstig worden, katholiek,
communist of macrobioot in plaats van sannyasin. Hij is even
bedreigend voor de gevestigde orde als Jezus destijds En Nu? Het s duidelijk dat op onze planeet de problemen nog nooit zo groot zijn geweest als nu. Maar gelijkertijd zijn ook de mogelijkheden nooit zo groot geweest. Onze geestelijke groei heeft onze groei op wetenschappelijk en technologisch gebied niet bijgehouden. We zijn een planeet vol grote kinderen met veel te veel en te gevaarlijk speelgoed. Het oude ego met zijn hebzucht, agressie en ambities kan de problemen van onze wereld niet oplossen. Alleen een nieuwe mens, die vanuit liefde
en meditatie gaat leven, kan onze planeet weer leefbaar maken.
Bhagwan is bezig op de aarde een bewustzijnsrevolutie op gang
te brengen. De mensen die hem nu ' volgen' zijn voorlopers van
een nieuwe tijd, van een nieuwe mens. De komende decennia zouden
wel eens een doorbraak brengen naar dat nieuwe bewustzijn. En
Bhagwan's invloed op onze wereld kan wel eens even groot worden
als die van Jezus. Dit is de ingekorte versie van een
in 1979 uitgegeven brochure. |