Home HotBooks
Visitors'book Links Satsang Spainproject
Tibet
Satsang met Isaac
Shapiro
In de
Kristalzaal van Oibibio maak ik Satsang, een ontmoeting met waarheid,
mee met Isaac Shapiro. We zitten eerst een paar minuten stil,
en na een gezongen om-klank zegt Isaac: "Laat er vrede en
liefde zijn onder alle wezens in het universum. Om shanti, shanti,
shanti. Namaskar."
Iedereen wordt welkom geheten en uitgenodigd om vragen te stellen.
Wat aarzelend komen de eerste vragen los. Er is iets vreemds
aan Isaacs antwoorden. Hij lijkt er geen enkel doel mee te beogen.
Het enige wat hij doet is het wegnemen van de vraag, en voor
het daarop ontstane vacuüm geeft hij niets in de plaats.
En in die leegte zetelt een gigantische zegening. Het is onmiddellijk
voelbaar. Nu hier niets is ingevuld, is de ruimte tussen de sterren
en planeten in al haar helderheid aanwezig in de Kristalzaal.
Het universele licht van bewustzijn doordringt mijn zonnig hart
in een diep besef van onvoorwaardelijke liefde.
-"Ik wil iets weten over keuze.", vraagt iemand: "Je
hebt een gedachte, en dan kun je kiezen of je wel of geen actie
gaat ondernemen vanuit die gedachte. Dan kan die actie liefde
of angst creëeren..."
-"Zolang er een idee van keuze is, is er angst.", zegt
Isaac: "Laten we een experiment doen, want dit moet ervaren
worden. Het is goed om het te begrijpen, maar het is ook goed
om nu een moment te nemen en te kijken. Je stopt en raakt het
bewustzijn, je ervaart het. Hier is liefde. Ik kijk in je ogen
en ik zie liefde. Breng nu het idee van keuze binnen. Nu moet
je kiezen of je liefdevol wilt blijven of niet."
Een korte stilte, dan roept de vragensteller opgeruimd: "OK,
ik heb het: er is geen keuze!"
-"Heel fijn.", lacht Isaac: "Dit is mooi, want
we kunnen het wel intellectualiseren, maar je kunt het alleen
vanuit je eigen hart zien. Als je gewoon zit als het bewustzijn
zelf, dan is er alleen maar liefde. Dan kan het lijken of er
geen liefde kan zijn, maar dit is een truc van het denken. Het
is niet waar."
-"Perfect, dank je."
Later gaat Isaac in de zaal zitten. Ieder die dat wil kan, om
de beurt, op zijn stoel zitten, tegenover het publiek. Je kunt
hem dan in zijn ogen kijken, een smeltende ervaring. Niet dat
hij enige drukte maakt, nee, hij schijnt me volledig ontspannen
toe. Hij is supergewoon, eigenlijk. Iemand die in het dagelijks
verkeer nauwelijks zou opvallen. Ik ga ook een keer zitten, en
wat ik zie is moeilijk te beschrijven zonder te vervallen in
superlatieven. De mensen tegenover me zien eruit als een groot
feestelijk bloemstuk. Het licht zindert in me en rondom. Het
licht neemt het over en er is liefde, en liefde is duidelijk
de oplossing. Deze oplossing in de eenheid is schoonheid en harmonie.
Niets in de wereld is van groter belang dan deze innerlijke vrede.
Niets kan je nog redden als je in dit geluk verdronken bent.
Ik weet het: goede wijn behoeft geen krans, maar dit is champagne.
Mijn huid trilt van puur geluk. "Dit is voorbij de intimiteit.",
lacht Isaac: "Intimiteit vraagt nabijheid, maar dit is veel
dichterbij, dit is één."
Isaac, wat maakt Satsang toch
zo sterk?
Hier moet ik meer van weten, dus maak
ik een afspraak met Isaac (46). We ontmoeten elkaar in een huis
aan de Vondelstraat, waar hij logeert met zijn vriendin Kali.
Koekjes bij de thee. Het raam staat open, het is 31 mei, de lente
is rijp. Buiten hoor je de vogels en ruik je het park.
-"Isaac, wat maakt Satsang toch zo sterk?"
-"Ik doe niets. Ik probeer niemand te veranderen. Ik doe
niets, maar op de een of andere manier zien de mensen hun eigen
stilte. In ieder geval wordt hun geest kalm. In deze stilte kan
iets zichzelf ontvouwen. Ik kan het zien wanneer het gebeurt.
Het is duidelijk, er is zo'n geluk daar. Veel mensen stellen
vragen, en we kunnen samen naar deze vragen kijken. Maar als
je er direct naar kijkt, dan vallen ze weg, omdat daar echt niets
is, eigenlijk."
-"Wat betekenen die Indiase woorden aan het begin van Satsang?"
"Om is de klank van alles en shanti is Sanskriet voor vrede.
Namaskar betekent: als jij en ik elkaar ontmoeten in het hart,
dan is er één, dan is er schoonheid. Het is de
erkenning van het hart in alle wezens."
-"Onderweg hier naartoe, bedacht ik me dat er in één
seconde veel dingen gebeuren. Zoveel dat je het niet kunt bevatten.
En het lijkt dat wanneer je alle momenten samen hebt en alle
gebeurtenissen, dat dit samen niets is. Is het als dit?"
-"Ja, er is zoveel gaande, maar in de kern is er niets gaande.
In de stilte van je eigen hart is het zo stil."
-"Is dat niets omdat alles er in gebalanceerd is?"
-"Ja, alles en niets, deze hele show. Het is grappig, de
wetenschappers zeggen ons: Dit is niets.", Isaac bonkt op
de tafel: "Het is atomen en voornamelijk ruimte. Een paar
krachten en dan de zwarte tafel. De wetenschappers zijn het nu
eens met de mystici."
-"Sommigen van hen."
-"Sommigen, ja."
-"En toch is er iets. Er is jou, er is mij."
-"Er is spel."
-"Is dat een illusie? Is het een relativiteit binnen het
absolute?"
-"Het is een relativiteit binnen het absolute. Het is een
illusie in de zin dat het niet blijvend is. In het Oosten spreken
ze erover als een droom. Als we dromen, dan voelt het heel echt.
Maar als we wakker worden zeggen we: dat was alleen maar een
droom. De wijzen zeggen ons dat alles wat komt en gaat niet echt
kan zijn. Het criterium voor dromen is, dat het er niet meer
is als we ontwaken. Volgens dat criterium is de wakkere staat
ook een droom. Maar het voelt heel echt."
-"Ja, als je iemand vasthoudt. Ik kan jou vastpakken. Op
dat moment voelt het heel echt. Heel solide."
-"Een echte ervaring, ja. Hetzelfde in de droomstaat. Je
hebt iemand gekust in de droomstaat of de liefde bedreven. Je
kunt zelfs ejaculeren. Of je schopt tegen een bal in je slaap,
en opeens roept je vriendin: hé, hou op met schoppen!
Het is zo echt, dat zelfs je voet trapt."
-"Aan de andere kant kun je zeggen: Dit duurt dan wel niet
eeuwig, maar ik kan me er in ieder geval aan vasthouden. Maar
deze nietsheid geeft niets om aan vast te houden."
-"Er is niets om je aan vast te houden. Daarom is er in
sommige opzichten een paradox. Als je de nietsheid raakt, dan
zie je één ding zeker: dat je alles bent. Er is
geen begrenzing."
-"Hoe kun je deze nietsheid solide maken?"
-"Je kunt het niet solide maken, want het heeft geen specifieke
kwaliteit. Het is de grondbasis van alles dat solide is, het
is het substratum. We zijn hier en er zijn objecten en er is
ruimte. Ieder object moet in de ruimte zijn. De ruimte kun je
niet zien en je kunt niet zeggen dat het solide is, maar er moet
ruimte zijn voor de objecten. Zowel de objecten als de ruimte
bevinden zich in het bewustzijn. Alles wijst naar dit bewustzijn,
zie je, maar waar het is? Het is overal. Het is niet mogelijk
om het solide te maken. Het is alles en overal, en het is nergens."
-"Het is dus alles of het is niets, maar niet iets er tussenin."
-"Het is beiden, ja. Het is alles en niets."
-"Dus de kwaliteit is totaliteit."
-"Totaliteit. En dit is je eigen ervaring, dat kan ik zien."
-"Dus het is allemaal in jezelf?"
-"Alles is binnenin je. Alle tijd, alle ruimte, alle materie.",
Isaac neemt een kleine pauze, ademt in, ademt uit: "Alles
is binnenin je en het bestaat werkelijk niet!"
-"Het is me wat moois!"
-"Dit is de grap, zo'n grap. Je kunt het intellectueel begrijpen,
maar tot je de directeervaringhebt is het
betekenisloos."
-"Je hebt in Satsang een foto van Poonjaji en een foto van
Ramana Maharshi aan de wand hangen. Wat betekenen deze twee figuren
voor je?"
-"Ramana wordt erkend als een van de grote wijzen van deze
eeuw in India. Hij ontwaakte op vroege leeftijd. Toen hij deze
ervaring proefde werd hij er zo door opgenomen dat hij jarenlang
met niemand sprak. Hij bleef gewoon zitten en absorbeerde zichzelf
er helemaal in. De mensen zagen hem zitten terwijl de tranen
over zijn wangen vloeiden. Hij stelde geen belang meer in voedsel,
in het onderhouden van zijn lichaam, in wat dan ook. Het ontwaken
raakte hem zo sterk dat hij geen enkele andere interesse meer
had. Zijn verwerkelijking was zodanig dat de geest van de mensen
die langskwamen stil werd. En zijn lering is heel simpel, hij
zei: "Stilte is de krachtigste leraar."
Poonjaji ontmoette Ramana en werd verliefd, en hij zag zichzelf.
Sindsdien heeft hij de wereld rondgereisd. Voor het grootste
deel van zijn leven ontmoette hij links en rechts mensen die
de ervaring kregen van wie ze zijn. Voor ze het wisten was hij
al weer vertrokken, en niemand wist waar hij te bereiken was.
Zo'n vijf jaar geleden werd Poonjaji beschikbaar voor westerlingen.
Hij vestigde zich in Lucknow, in India. Hij is nu 85. Hij was
behoorlijk fel: de mensen moesten zichzelf zien, iedereen moest
het krijgen! Maar de laatste twee jaar is hij erg speels, en
in mijn visie is het zelfs sterker geworden. Hij is zo'n expressie
van bewustzijn, zo leeg. Hij geeft gewoon licht. Hij is een perfecte
leraar, hij legt je niets op."
Osho
-"Wat vind je van Osho, voorheen Bhagwan?"
-"Osho is een zeer controversiële meester. Een van
de mooiste sprekers van onze tijd, echt een schitterend spreker.
Hij verstond de kunst om mensen tot een vierende levenswijze
te brengen. Ook vandaag nog staan de sanyassins hierom bekend.
Hij heeft bij heel veel mensen de interesse in vrede en liefde
en schoonheid aangewakkerd. Ik ben hem daar dankbaar voor, maar
nu is het tijd voor de mensen om thuis te komen, en de klus te
klaren."
-"Ik heb Krishnamurti in Zwitserland gezien. Ben je hem
wel eens tegen gekomen?"
-"Ik heb Krishnamurti gelezen toen ik jong was. Het voelde
voor mij als: Wow!, hier is iemand die iets heel herkenbaars,
iets heel moois schrijft. Ik zag video's van hem, en hij had
een prachtige manier van spreken en een prachtige manier van
zijn. Maar op de een of andere manier kregen de mensen rond hem
geen directe ervaring. Poonjaji sprak soms ergens waar Krishnamurti
sprak en iemand daar in India zei: "Krishnamurti schilt
de kokosnoot en Poonjaji slaat hem kapot."
De directe ervaring
-"Hoe belangrijk is Poonjaji voor jou?"
-"Ik ben heel dankbaar dat ik hem ontmoet heb, want ik heb
vele jaren gezocht. Ik had al een ervaring van wie ik was, maar
ik kende het geheim niet. Het was alsof ik iemand nodig had,
die zei: Ja, dat is het! Ik heb jaren besteed aan het onderzoeken
van mijn eigen denken en bewustzijn, maar de ervaring heeft niets
van doen met een intellectueel begrip. Het kostte me wat tijd
om de activiteit van de analyse van alles wat er in mijn geest
omging tot rust te laten komen. Maar het kwam tot rust, het kwam
tot rust uit zichzelf. En dat is zo'n geluk, zo'n groot geluk.
Dit is wat er ook gebeurt met de mensen in Satsang. Ze komen,
ze hebben een doorgrond begrip, maar hen ontbreekt de directe
ervaring. En dat deze directe ervaring ontstaat in Satsang is
zo'n zegen."
-"Het verbaast me hoe makkelijk het gebeurt met veel mensen."
-"Het is zo makkelijk, dat is ook zo verwonderlijk. Ik ben
zelf ook verrast. Ik reis nu zo'n vier jaar rond met Satsang.
Mensen komen vaak met allerlei verwachtingen, maar het denken
komt vrij snel tot rust in Satsang. Je kunt met vragen komen,
maar de vragen blijven niet. Dat hebben mensen me vaak verteld.
Ze kwamen naar Satsang met problemen, hun denken draaide rond,
en het stopte. Ze voelen vrede en ze voelen zich gelukkig, vanwege
die vrede."
-"Je gaat ook wel heel geduldig met de mensen om."
-"Ikzelf heb niet het besef dat ik geduldig ben. De mensen
komen me heel mooi voor. Ik hou van ze, en ik kan eigenlijk niet
zeggen dat ik van ze hou: ze zijn mijzelf."
-"Ben je niet bang dat je dit morgen niet meer hebt?"
-"Nee.", Isaac giechelt ontspannen: "Nee, Dick."
-"Hoe kun je zo zeker zijn?"
-"Mmmh, gewoon vanwege de aard. Morgen bestaat alleen als
een foto in mijn geest. Het verleden is ook alleen maar een foto."
-"Nu weet je dit, maar morgen ben je misschien uit de eenheid.
Zoveel mensen zijn er uit."
-"Nee, niemand is er uit. Dat is de grap. Niemand is er
uit. Ze denken dat ze er uit zijn. Dat is alles."
-"OK.",
probeer ik nog, als advocaat van de duivel: "Maar ben je
niet bang dat je morgen gaat denken dat je er uit bent?"
-"In mijn eigen ervaring ben ik flink getest. Vorig jaar
had ik een heel moeilijke scheiding. Twee jongens van wie ik
hield met heel mijn hart, met wie ik sinds hun geboorte iedere
dag heb besteed, zijn van me weggerukt door hun moeder. Dat was
heel pijnlijk. En een centrum dat ik in Hawaii had gekocht, een
mooi huis en fruitbomen die ik plantte, was ik in een keer kwijt.
En de vrouw van wie ik hield. Alles voorbij, in een mum van tijd!
Ik weet niet of je zoveel meer kwijt kunt raken. Mischien je
gezondheid of je lichaam. We kenden elkaar negen jaar, het was
geen kortstondig iets. En zelfs in dat alles bleef de stilte,
de vrede bleef. En Satsang ging door in die tijd. En er waren
veel dagen dat ik telefoontjes van advocaten en allerlei toestanden
kreeg. En een van de ergste facetten van leven op deze planeet
is dealen met advocaten en razende vrouwen!"
-"Dat is de hel!"
-"Vooral met iemand van wie je houdt, en opeens is ze zo
boos op je."
-"Dan zijn er dus momenten waarin er een combinatie is.
Dan is er stilte en er is ellende."
-"Absoluut."
-"Hoe zit dat? Is het vijf procent ellende en vijfennegentig
procent stilte?"
-"Er is een besef dat in dit hele drama betrokken raken
niets brengt, behalve meer drama en meer ellende. Als je geest
vertroebeld is, dan ruik je de rozen niet. Natuurlijk, soms moet
je actie ondernemen, maar de actie wordt ondernomen vanuit een
heel rustige plek in mezelf."
-"Waar is die plek waar de actie vandaan komt?"
-"Dit kan niemand zeggen, dit is hetzelfde voor jou als
voor mij. Wie weet waar deze gedachten vandaan komen, waar de
energie voor elke actie vandaan komt?"
-"Misschien ergens in de hersenen."
-"Ja, dat kunnen we zeggen, maar waar komt de activering
van het brein vandaan? Iets activeert, iets brengt een gedachte
in je geest. Iets brengt het idee van vrede in je geest. Hoe
dit gebeurt? Wie weet het? Niemand kan het zeggen. Hoe kan het
dat jij geïnteresseerd raakte in vrijheid en je broers en
zussen misschien niet. En je schoolvrienden. Hoeveel mensen uit
je klas zijn zelfs maar geïnteresseerd in vrijheid? Dit
is dus een mysterie."
-"Het mysterie blijft."
-"Het mysterie blijft, dat is helder. En als je binnen dit
mysterie met directe ervaring je eigen zelf raakt, dan wordt
het mysterie een schoonheid. Laat het leven doen wat het wil
doen."
-"We spreken over dit onzegbare in termen van schoonheid,
stilte en licht. Waarom geven we deze kwalificaties eigenlijk
als het geen kenbare kwaliteiten heeft?"
-"Alleen om ernaar te verwijzen. Het is poëzie, en
poëzie is ook een kunst. Je kunt niet beginnen te spreken
over wat dit is. Iedere kwalificatie schiet tekort. Als je iets
ziet, dan zie je het, zie je."
-"Ik vind het nog een hele kunst om me niet af te laten
leiden."
-"Misschien neem je wat ritjes op je gedachten. Maar iets
is veranderd, en het is veranderd. Mensen kunnen een duik in
hun gedachten nemen. Je kunt iets anders belangrijker maken dan
waarheid. Dit gebeurde met mijn vorige vrouw. We reisden en hielden
samen Satsang. Opeens werden geld en macht belangrijker dan waarheid
en vrijheid. Zij koos die route en nu moet ze daar mee leven.
Ik had erin betrokken kunnen raken, maar mijn interesse lag ergens
anders. Mensen krijgen te zien waar ze achteraan rennen in hun
leven, en wat echt belangrijk voor ze is. Voor mezelf zeg ik:
Het is vrede, het is geluk, het is zegen. Als er andere dingen
in mijn geest komen die dat kleuren, dan ben ik zeer geïnteresseerd
om bij mijn eigen hart te blijven, want er is niets anders dat
me dit geeft."
-"Maar ja, de kicks lokken wel."
-"Je kunt allerlei kicks achterna rennen, maar middenin
het achterna rennen, vraag je jezelf opeens: Hoe zit het met
deze stilte? Dat is in ieder geval mijn ervaring. Ik kan naar
een feest gaan en middenin de drukte voel ik de stilte. De stilte
is overal. Ik hoef er nergens voor naartoe. Ik hoef het feest
niet te verlaten en ik hoef niet op het feest te zijn. Als je
focust op die andere ervaringen, dan mis je de subtiliteit. Wie
je bent kun je onmiddellijk zien. Woede en hebzucht en al die
dingen kunnen komen, maar je ziet dat het je niks brengt. Voorheen
dachten we dat het ons iets zou brengen. Of we dachten dat we
goed waren als we ons er tegen verzetten. Als dit interessant
voor je wordt, dan vallen die andere dingen weg. En je merkt
het niet eens, kan ik je zeggen."
-"Dat is dus een kwestie van tijd."
-"Dat is een kwestie van tijd. Dat ze van je afvallen en
niet meer terugkomen. In dit ogenblik zitten we hier samen stil,
en er is niets hier. Dus ze zijn niet erg werkelijk. Maar de
gewoonte van het denklichaam om te interpreteren en in allerlei
situaties betrokken te raken is van generatie op generatie doorgegeven.
Je ziet iets en er komt een verlangen in je systeem. Deze hele
maatschappij is erop gericht om te maken dat je dingen wilt."
-"Het lijkt mensen van de leegte af te houden."
--"Ja, dat is met alles waar je achteraan rent. Het is ook
niet dat je ergens voor weg moet rennen. Laat wat komt komen,
laat wat gaat gaan. Je hoeft je leven niet te veranderen, je
kunt je leven leiden, maar de interesse verandert, als je eenvoudig
gelukkig bent."
Het leven is erg goed
-"Is dat niet erg passief?"
-"Je kunt het passiviteit noemen, maar het is eigenlijk
een actieve interesse in vrede. Al die andere dingen waar je
achteraan rende zijn gebaseerd op verleden en toekomst, ze zijn
gebaseerd op angst. De mensen denken dat ze er misschien wat
geluk uit halen, maar ze zijn er niet gelukkig mee. Als je stopt,
dan kunnen de activiteiten doorgaan, maar de geur zal anders
zijn, het hele gevoel zal anders zijn. Er is zo'n schoonheid
hier, wat kun je hier verliezen? Als je de koning bent van een
land, en al het land behoort je toe, dan probeer je niet een
lapje grond te kopen. Dat heeft geen enkele zin, het is al van
jou. Dus als je ziet wie je bent, en je ziet dat alles in je
is, dan wordt het achterna rennen van dingen een grap. Waarom
zou je ook maar achter één ding aanrennen? Laat
het aan het bestaan over. Het zorgt heel goed voor ons. Hier
zijn we. Het leven is erg goed. Je hoeft niets te doen."
-"De afgelopen 24 uur ervaarde ik zegen en subtiliteit,
maar ik voelde ook woede en verlangen. Dan lijkt dit subtiele
ook iets dat komt en gaat. Net als alle andere dingen."
-"Het lijkt alsof het komt en gaat, maar als je kijkt dan
is het er altijd. Hier kun je altijd op terugvallen. Dat kun
je niet zeggen van gedachten of gevoelens, of voor al het andere.
In diepe slaap is het bewustzijn er nog steeds. Als je wakker
bent is het bewustzijn er nog steeds."
-"Als we geen lichaam meer hebben,
als we dood zijn, kunnen we dan nog communiceren?"
-"Er zijn veel lagen van lichamelijkheid. Zie je, nu communiceren
we en ik praat met jou. Maar tegelijkertijd voelen we elkaar
ook, voorbij de woorden. Als ik aan jou denk of als ik je niet
mag, dan voel je dat. Als ik hier gewoon stil ben, dan voel je
dat. Deze communicatie is er dus ook. Als iemand ver weg aan
je denkt, zoals je moeder of iemand met wie je verbonden bent,
dan voel je deze gedachten als je een beetje gevoelig bent. Dit
is geen lichamelijke communicatie, dit is mentale communicatie.
Het denken is in wezen geen individuele identiteit, maar een
patroon in het bewustzijn zelf. Het lijkt alsof er individualiteit
is. Maar als je feitelijk kijkt, dan ben je een product van alles.
Je moeder, je vader, je maatschappij. En toch zeggen we individueel,
maar dat is grappige manier om tegen dingen aan te kijken vanuit
mijn perspectief. Vaak zeggen mensen tegen me: Ik ben individueel
vanwege mijn verleden. Dan zeg ik: Je verleden is alleen een
foto. Op dit moment is alles wat gebeurd is een foto in je geest.
En als je meer dan een keer je levensverhaal hebt verteld, dan
weet je dat het verhaal blijft veranderen. Als je een ander perspectief
krijgt, dan verandert zelfs je herinnering. De foto's van het
verleden veranderen voortdurend. Het verleden is niet meer wat
het is geweest! Dus dit idee dat je een consistent iemand bent,
die duurzaam in de tijd bestaat, is ook niet waar. We vullen
de gaten voortdurend met ons denken."
-"Toch is er iemand die kan reflecteren op het bewustzijn.
Die kan zeggen: Het bewustzijn is er."
-"Dit is een vaardigheid binnen het bewustzijn. Deze vaardigheid
produceert het besef van iemand, zie je. Dit is de grap van bewustzijn."
-"Als er niemand is om te reflecteren, is er dan nog bewustzijn?"
-"Ja, er is nog steeds bewustzijn. Er is niet dit reflecterende
bewustzijn, maar er is nog steeds bewustzijn."
-"Maar jij kunt je bewust zijn van bewustzijn."
-"Ja, en dat is de schoonheid. Als je je bewust wordt van
bewustzijn, dan is dat thuiskomen. Bewustzijn dat terugkeert
tot bewustzijn. En dit is zegen, dit is schoonheid. Het bewustzijn
geniet van dit spel. Absolute stilte en alle beweging."
-"Dan is er niemand meer nodig, dat is waar. De oceaan ontmoet
de oceaan."
-"De rivier ontmoet de oceaan, of de oceaan ontmoet de oceaan,
ja. Er is geen individueel ik, er is eenvoudig bewustzijn. Alles
is daarin. Ieder menselijk lichaam, iedere menselijke geest,
elk gevoel, elke ervaring. Dat is wie je bent. De bron van alles."
-"Als er een pijn is in mijn lichaam, dan voel ik dat over
het algemeen sterker dan wanneer iemand anders pijn heeft. Er
schijnt dus een soort grens te zijn tussen de een en de ander.
Hoe is de referentie aan het lichaam gerelateerd aan dat wat
altijd is?"
-"Dit lichaamsbewustzijn moet op zichzelf reflecteren, omdat
het mechanisme voorziet in het voortbestaan van het lichaam.
Dus als er pijn in het lichaam is, dan zegt het dat er iets gaande
is. Als je je hand op het vuur legt, dan moet je weten dat er
pijn is in dit lichaam en niet in dat lichaam. Het is er, zodat
dit lichaam voor zichzelf kan zorgen. Maar je bent niet het lichaam,
je bent dat wat zich bewust is van het lichaam."
-"Misschien begint daar een hoop ellende.", opper ik:
"Als je geboren bent, dan krijg je een naam en de mensen
zeggen: Hé, jij daar. Dan ga je denken: O ja, deze vorm
ben ik. Zo begint de identificatie met iets kleiners dan het
geheel, denk ik."
-"Naam en vorm. Correct."
-"Dit is een vreemde vraag, maar ik wil hem toch graag stellen:
Is verlichting een verlengd orgasme?"
-"Dat is een goede vraag.", lacht Isaac: "Wat
mensen bevalt aan het orgasme is dat je in het moment van het
orgasme niet denkt. Er zijn veel soorten orgasme. Alles van een
kleine afleiding, waarin het denken nog steeds aktief is en je
denkt: Jee, waar maak ik me druk om? tot wanneer je echt een
fantastisch orgasme hebt, waarin het denken stopt. Dit is waar
de mensen achteraan blijven rennen. De meeste mensen hebben deze
ervaring niet op een regelmatige basis, maar toch is er het verlangen.
Het lichaam is toegerust voor deze daad en deze ervaring.
De aard van het orgasme is dat het komt en weer afgelopen is.
Dit andere geluk is subtieler, maar meer doordringend en makkelijker
om de hele tijd mee te leven. Je voelt je heel goed, je voelt
je heel gelukkig. En het kan zo intens zijn dat een orgasme erbij
verbleekt, als je het vergelijkt. Het kan zo sterk zijn, dat
je nog niet in beweging zou komen voor de honderd mooiste vrouwen
van de wereld. Je bent absoluut stralend, absoluut gelukkig.
Dit is voorbij het orgasme, zou ik zeggen."
Veertien witte boeddha's
Na onze ontmoeting fiets ik door het
Vondelpark. Een diepe stilte verspreidt zich over het park, over
de wereld. De eenheid bloeit in het groen van de bomen, in de
veertien witte Boeddha's op de vijver. Ik fiets rond en rond,
vol zoete overgave aan mijzelf. Het bewustzijn rust hier in alles
wat 't niets aangaat. Hierover spreken is even eenvoudig als
het openen van een nieuwe witte pagina, als een omslag naar de
luisterrijke interval van stilte.
Nu kunnen we liefde zijn, want er is een heel universum vol liefde,
op dit moment, op alle momenten. In het centrum van het hart
is er niets dat je kunt verliezen. Wie het verstaat verstaat
het, en wie er niet van weten wil mag het achteloos opzij schuiven.
Het is perfectie van schoonheid, het is overvloed van licht,
het is onvoorwaardelijke liefde.
Goud flonkert tussen de bomen, de middag is mooi en zonnig. Het
leven is een lied. Liefde heeft geen angst. Liefde is: we zijn
altijd hier! Ik realiseer me wat Isaac zei over de huidige ontwikkelingen
in het menselijk bewustzijn:
-"Het voelt alsof de wereld heel rijp is voor Satsang, om
voorbij elke werkelijkheid te komen. Vroeger zaten de mensen
veel meer vast in hun patronen. Tegenwoordig zien we door het
reizen en de media zoveel verschillende mogelijkheden, zoveel
verschillende werkelijkheden. Meer en meer mensen zijn klaar
om de waarheid te horen. Als je vroeger tegen mensen had gesproken
van: "Je hoeft niets te doen.", dan had niemand je
geloofd. Nu kun je tegen mensen spreken en ze herkennen waar
je het over hebt, het doordringt hun hart. Hoeveel jaren geleden
Boeddha ook leefde, het hart van waar hij over sprak, de Diamant
Sutra, was dit. Het is niet nieuw, het gaat al wat langer rond.
Ik ondervind dat zelfs van jaar tot jaar meer en meer mensen
klaar zijn om dit te horen."
-"Zie je een mogelijkheid voor de hele wereld om verlicht
te zijn?"
-"Ja, het zou makkelijk kunnen gebeuren. Wie weet. We zullen
zien."
-"Het zou een mooi ding zijn."
-"Jeezz, het zou heerlijk zijn. Je voelt liefde in Satsang,
zo'n warmte, zo'n liefde en zo'n schoonheid. Als je door drama
getroffen wordt en je hebt een vriend die je vol liefde aankijkt,
dan verdwijnt je drama gewoon, omdat je er niet in betrokken
kunt raken."
-"Je ellende wordt dus bepaald door de mate waarin je er
in investeert?"
-"Ja."
-"Wat is de aard van de illusie?"
-"De aard van de illusie is de gedachte dat iets je gelukkig
kan maken, terwijl je zelf geluk bent. Zo snel als je de gedachte
oppikt: "Ik wil dit.", is er geen geluk. Dit is de
aard van de illusie: Je rent ergens achteraan. Als je eenmaal
ziet wie je bent, dan maakt het niet uit wat je hebt. Dan ben
je overal gelukkig. Dit is getest en uitgeprobeerd. Een vriend
van mij is in een Indiase gevangenis terechtgekomen. Dat is heel
anders dan een westerse gevangenis. Ze voeden je niet eens in
een Indiase gevangenis, en als ze er zin in hebben dan slaan
ze je. Hij ziet wie hij is en hij is absoluut vrij."
-"Sommigen zullen dit betwijfelen."
-"Voor veel mensen was twijfel een goed ding. Het weerhield
ze ervan om zich te laten gebruiken. Ze onderhouden deze gewoonte,
maar op een zeker punt wordt de gewoonte zelf ondermijnd. Het
wordt gezien voor wat het is en dan zeggen de mensen: "Aha,
en: Ik ben vrij!"
Dick Sinnige
Home Boeken Gastenboek Links Satsang Spanjecentrum
Tibet
|