Overzicht en citaten |
De
sculpturen van Vera Harmsen worden niet ontworpen, maar ontstaan. Heel
duidelijk is dit ook zichtbaar in het beeld 'Danse de Table'. Zorgvuldig
is daarin gezocht naar een moment van evenwicht. Het moment waarop de
beweging stolt en de bizarre dans van de tafel gevangen wordt in een wankel
evenwicht dat blijft voortrillen op ijle staanders. Voorwoord catalogus
Hans Walgenbach 1989.
VERA HARMSEN Pinturas 1993
Vera noemt zelf haar gevecht met de zwaartekracht. Dat is geen uitzichtloze
strijd, als je je aan de wetmatigheden houdt. Daarom is het niet vreemd
dat Vera onlangs, heel voorzichtig, bekend heeft tot de schilderkunst.
Daarin kun je die wetmatigheden naar hartelust overtreden. Op een tentoonstelling
in de Sala Juana Frances in het Spaanse Zaragoza toonde zij dat voor
het eerst, schilderijen geïntegreerd in beelden De staalmeesters
in een stoel van Boris Sipek. Prachtig. (zie afbeelding hieronder) Vera Harmsen maakte aanvankelijk metalen constructies. Bij Cieremans
toont ze nu schilderijen in zoiets als een uitwendige armatuur, een
staketsel.
"Het
verlangen naar onbeperkte ruimtelijkheid heeft uiteindelijk geleid tot
schilderijen. In de geschilderde illusionistische ruimte kan in principe
alles.
Vera overwon de angst in die ruimte verloren te raken en besloot schilderijen te maken over ruimte en tijd. Op deze doeken zijn reminiscenties te vinden aan hoogtepunten uit de westerse kunstgeschiedenis. En ieder schilderij is een verkenning van de mogelijkheden van perspectivische combinaties. Ook in figuurlijke zin boeit de perspectief Vera: alles kan filosofisch vanuit verschillende gezichtspunten bezien worden en nooit kan voor een enkel gezichtspunt een absolute juistheid geclaimd worden." Tekst catalogus Petra Welling 1993.
Op
zoek naar nieuwe metaforen voor het leven, maak ik een vruchtbare koppeling
van beelden.
Volgens Geert van der Molen (filosoof) gaat deze dubbele realiteit over een innerlijke zoektocht naar de gestaltes van de werkelijkheid. Ondanks de vervreemding, ontstaan door een door snelle informatiestromen bepaalde leefwereld, komt het werk rustig over. Geen romantische behoefte naar vertrouwdheid, maar een drang de onbepaaldheid van de dingen te articuleren. Geen onrustig zoeken naar de juiste vorm, nee het is een rustig en ongericht speuren naar de innerlijke fundamenten van ons bestaan, als verleden, als heden als toekomst tegelijk. Citaat 1997.
Vera
Harmsen verwerkt cultuurindrukken in ijzer, bandstaal en keramiek. Centraal
in de stadhuishal staat haar hoogpotige constructie die grove kronkelingen
draagt, waarschijnlijk als ontgoochelde reactie op het optimisme waarmee
de Art Nouveau het begin van deze eeuw vierde (zie afbeelding hieronder).
Dolf Welling - Rotterdams Dagblad 1993
In de sculpturen van Vera is sprake van een soort dubbele realiteit.
Je zou kunnen spreken van een surrealistische ondertoon, voorwerpen
die je bekend voorkomen, zijn niet meer hetzelfde als je ze kende, Hans Vogels, conservator van het Stedelijk Museum te Gouda. 1992
1990 Telganger 1994
De tand des tijds
Geen tijd geen ruimte 1993 - Expohenk
Afstand
1995 - Rotterdam - Vladivostok
Hundertwasseraanzee H20
2016
Catalogustekst: Hundertwasser spreekt over de 5 huiden (of omhullingen van de mens) het 'raamrecht' en de gebogen lijn. Rondfietsend door Scheveningen op zoek naar locatie(s) heb ik het schetsontwerp in beeld gebaracht. Witte keramische bolvormen heb ik met een dia beschenen, als een kleurrijke huid, op een zijmuur bij het Kurhaus in Scheveningen, waar veel toerichten passeren. De bolvormen zijn gestapeld
tot een ooievaarsnest, dit lijkt me mooi in een duintop, maar ook op
het plein bij de Scheveningse haven. De ooievaar verwijst naar het wapen
van Den Haag. De uitvoering in geglazuurd keramiek ,
Hundertwasseraanzee H20 Kunst en ontwerpwedstrijd
in het Zuiderstrandtheater,
|